Ommoord Ziet Sarah
RKC WION
Max Planckplaats 300
3068 ZH Rotterdam
010-4219160

       @RKCwion
       RKC WION


Ommoord Ziet Sarah

Hoe WION in Ommoord kwam – 2

Ter gelegenheid van Ommoord Ziet Sarah (september 2015)

Vele jaren voordat WION verhuist van het Lange Pad (Kralingen) gaan er al stemmen op om eens een eigen terrein te hebben. Hiervoor wordt door wijlen ere voorzitter Aad Kats het zgn I.T. fonds (eigen terrein fonds) opgericht. Met centen, stuivers en dubbeltjes sparen de WION leden om eens op een eigen terrein te kunnen spelen. In 1972 wordt er een commissie in het leven geroepen om het 40 jarig bestaan uitgebreid te vieren. Dit wordt een zwarte bladzijde voor WION. Omdat het bestuur geen geld heeft om het feest te organiseren, eist het bestuur het gespaarde bedrag op van de toenmalige beheerder van het I.T.  fonds Aad Kats. Deze is niet bereid om de gespaarde 2000 gulden voor een feest af te staan en wordt daardoor gestraft door zijn ere lidmaatschap af te nemen.

In deze tijd worden door de gemeente Rotterdam diverse sportterreinen aangelegd, waaronder ons huidige veld aan de Robert Kochplaats. Dit veld was een boeren terp, dwz. een verhoogd stuk grond ongeveer 1,5 meter boven de rest van de omgeving. Omdat in 1972 bijna alle leden uit Crooswijk en Kralingen komen, begint men in Ommoord propaganda te maken voor het korfballen. Dit gebeurt in hoofdzaak op de lagere scholen en doordat Ommoord een jonge wijk is met heel veel kinderen werden een aantal leden waaronder Janny van der Steen, toen nog Janny Willemse, door het bestuur gevraagd het schoolkorfbal in Ommoord te starten. Ongeveer 80 kinderen starten met de trainingen en spelen onderlinge wedstrijdjes in gymzalen en op grasveldjes, zo veel mogelijk in Ommoord. Van de 80 kinderen werden een groot aantal lid en de 8 beste daarvan speelden de openingswedstrijd. Zij vormeden toen de C1. Die wedstrijd werd toen geleid door Jenny Mulder.

Bh010

Vanaf Debije ERA balkon: de busbaan in aanleg. V.l.n.r. zien we Kellogg schakelflat met daarachter een stukje Kellogg ERA, de Grasbuurt, met daarvoor de boerderij van Verdoold (Ommoordseweg 251), Max Planck ERA
Bron: Collectie HC “De Ommoordse Polder” / M.J. van Agthoven

Het veld dat in 1973 gereed is gekomen om voor WION een nieuwe start te zijn, wordt direct na het gereed te zijn gekomen, afgekeurd door de gemeente omdat er enorme putten in zijn gevallen. Natuurlijk was het zo dat als je van een nieuw terrein gebruik gaat maken, staat er alleen maar gras op dat veld en is er verder geen enkele accommodatie waar je manden, ballen, palen en linten op kan bergen. Deze spullen werden met een aanhangwagentje naar een garage van een van de leden (red.: ondergetekende) gebracht die daarvoor zijn garage beschikbaar had gesteld. Om toch iets op het veld te kunnen gebruiken werd er een bungalowtent opgezet waarin thee en limonade werden verkocht. Hiervoor zorgde Wil en Gijs Willemse die daardoor de eerste kantine commissie vormde.

In 1975 heeft de firma van Eesteren een directiekeet over die bij ons op het veld wordt herbouwd en dan hebben we onze eerste eigen kleedkamer, zowel voor de WION spelers als de tegenstanders. Het was behelpen, maar we waren de koning te rijk. Maar een echte kantine is toch wel iets waar we van dromen. En sparen.

Bij een bevriende korfbalvereniging (Velox) speelde een architect en die was bereid om voor een vriendenprijsje 0,0 een bouwplan te maken voor een kantine met twee kleedlokalen inclusief douches. Een van de wensen van WION was het puntdak dat nog steeds de WION kantine siert.

Maar al snel wordt er gedacht aan uitbreidingen, deze  komt in 1985 als de gemeente de zgn. wisselwoningen gaat vernieuwen en de oude gaat afstoten. Wij krijgen zo’n wisselwoning en deze zal tot aan de bouw van de sporthal dienst blijven doen als vergaderruimte, drukkerij en verzorgingskamer.

Anton Zuidema


Hoe WION in Ommoord kwam – 1

De gemeente Rotterdam kwam in februari 1974 met de vraag of WION er iets voor voelde om van het LangePad naar Ommoord te verhuizen.  Het  volledige bestuur heeft dit voorstel  toen met beide handen aangenomen, te meer omdat we andere locaties zoals De Bosdreef en de Alexanderpolder al hadden afgewezen.

Vanzelfsprekend moesten ook de WION leden zich hiermee nog akkoord verklaren, in een toen nogal emotionele buitengewone algemene ledenvergadering zagen de WION leden ook wel in dat in Crooswijk blijven niet echt een optie was. Crooswijk en Kralingen waren zeer aan het vergrijzen en het leden aantal was sterk terug gelopen dus een nieuwe wijk in Rotterdam gaf ook ons weer nieuwe kansen.

Ons nieuwe veld zou komen aan de Robert Kochplaats 300!

Folders in brievenbussen stoppen, schoolkorfbal uit de grond stampen kortom een hoop werk maar met veel hulp van onze leden hebben we het geklaard, een nieuw veld, erg veel nieuwe leden en een bestuur wat al druk in de weer was voor een eigen kantine. De aspiranten van Crooswijk verzamelde in Crooswijk om met de bus naar Ommoord te komen zodat ook zij gewoon konden blijven spelen bij WION.

Bh098

Genomen vanuit Debije ERA balkon: Aanleg WION-terrein en keerlus busbaan. V.l.n.r. zien we Kellogg schakelflat met daarachter Kellogg ERA, de Grasbuurt, verzorgingshuis Boekholt aan de Robert Kochplaats, Max Planck ERA
Bron: Collectie HC “De Ommoordse Polder” / M.J. van Agthoven

In April 1974 had het bestuur bouwtekeningen voor een nieuwe kantine al klaar, gemaakt door Sjoerd Westra. De tekeningen werden ingediend bij de gemeente want op een sportveld hoort een kantine met kleedkamers. Ze (het bestuur) moest nog wel “even” met een goed financieringsplan op de proppen komen bij de gemeente, dit leverde nogal wat kopzorgen op en na een jaar was het dan allemaal een beetje rond Juni 1975. Deze begroting werd samen met de aangepaste bouwtekeningen  opnieuw ingediend bij de gemeente. Helaas liet de gemeente weten dat een en ander niet aan de gewenste  eisen voldeed. Dus Sjoerd met behulp van Aad Zevenbergen weer aan de slag, wat lijntjes veranderd, een beetje gestuft, andere maten gebruikt en hoppa weer opnieuw ingezonden inmiddels september 1975. Ergens rond sinterklaas liet de gemeente ons weten ze gaven toestemming mits we kwamen met een nieuw financieringsplan, WION ging ervan uit dat we 2 officiële speelvelden hadden (toen nog 3 vakken korfbal) dus hadden we ook dubbele kleedkamers op te tekeningen staan, de gemeente vond dat we maar 1 speelveld hadden dus de helft van de aangevraagde subsidie voor de kleedkamers kregen we niet , oke weer schrappen we moesten immers  34.000 GULDEN  besparen.

Grote stilte volgde de gemeente zweeg in alle talen. Het bestuur had ook een verzoek ingediend om alvast aanvang van de bouw te starten en wel op zaterdag 30 oktober 1976 werd een rituele handeling verricht van het wegnemen van een tegel. Aad Mulder deed daarna een oproep via het WION krantje voor vrijwilligers om zo’n 200 kubieke meter grond te verwijderen. Overstelpt met aanmeldingen van leden maar ook ouders van aspiranten ontstond er een groep leden van 20 tot 35 mensen die een helpende hand boden. Wat dacht je”? de hele bouw door was deze groep BOUWERS zoals ze al heel snel genoemd werden actief bezig met de bouw van onze kantine ’s avonds en in de weekends ze gingen gewoon door.

14 februari 1977, 3 jaar na de verhuizing, kwam er groenlicht van de gemeente door ziekte van een ambtenaar  was onze tekening ergens blijven hangen. Toestemming dus om verder te bouwen, de subsidies en giften kwamen binnen.

21 maart 1977 was het eindelijk zover met een enorme klap ging de eerste paal de grond in na heel veel zelf arbeid door de bouwers en diverse bouwbedrijven was de kantine klaar voor het hoogtepunt het dak kon erop en wel op 22 augustus 1977 met een 80 tons kraan waaraan ons dak bungelde. Met stalen zenuwen werd het dak er netjes op geplaatst. Na maanden ploeteren werd het terras, de bloembakken aangelegd de kantine was klaar.

De officiële opening was zaterdag 29 oktober 1977!

Jannie van der Steen-Willemse

Ander nieuws
Voorafgaande aan de Ledenbijeenkomst op 24 september heeft de ondertekening plaats gevonden van de arbeidsovereenkomst tussen RKC WION en Danielle…Lees meer
Op donderdag 24 september heeft een wel heel bijzondere ledenbijeenkomst van RKC WION plaats gevonden. Aangezien heel veel leden gehoor…Lees meer
Vrijdag 25 september zijn de huurovereenkomsten ondertekend tussen RKC WION en twee nieuwe huurders, respectievelijk Bridge Club Ommoord Pas Fumer…Lees meer
Het is duidelijk: W.I.O.N. heeft echt een plek in de harten van heel veel WION-ners!! 75 mensen bezochten de (leden)bijeenkomst…Lees meer
Algemeen: • Iedereen die naar het complex komt, heeft het protocol van het NOC*NSF (Protocol verantwoord sporten kinderen en jeugd)…Lees meer
Array ( [0] => WP_Post Object ( [ID] => 13625 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-09-28 10:00:49 [post_date_gmt] => 2020-09-28 08:00:49 [post_content] => Voorafgaande aan de Ledenbijeenkomst op 24 september heeft de ondertekening plaats gevonden van de arbeidsovereenkomst tussen RKC WION en Danielle Schol. Hiermee treed Danielle per 1 oktober in dienst als nieuwe Verenigingsmanager van RKC WION. Nadat Els Bijlsma had aangegeven dat ze na 6 jaar zou stoppen als Verenigingsmanager moest het bestuur op zoek naar een vervanger. Na een sollicitatieprocedure kwam Danielle als meest geschikte kandidaat naar voren en dus aangesteld als nieuwe Verenigingsmanager. Namens het bestuur werd de arbeidsovereenkomst ondertekend door voorzitter Albert Groeneveld. Danielle is uiteraard geen onbekende binnen WION. Jarenlang heeft zij in het shirt van WION gekorfbald en daarnaast ook diverse andere activiteiten voor de vereniging gedaan. Daardoor kent zij de club door en door en zal dus weinig tijd nodig hebben om zich in te werken. We wensen Danielle heel veel succes in deze nieuwe functie. Namens het bestuur, Teun Bijlsma [post_title] => DANIELLE SCHOL NIEUWE VERENIGINGSMANAGER RKC WION [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => danielle-schol-nieuwe-verenigingsmanager-rkc-wion [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-09-25 17:32:06 [post_modified_gmt] => 2020-09-25 15:32:06 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://wion.nl/?p=13625 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 13619 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-09-27 10:00:20 [post_date_gmt] => 2020-09-27 08:00:20 [post_content] => Op donderdag 24 september heeft een wel heel bijzondere ledenbijeenkomst van RKC WION plaats gevonden. Aangezien heel veel leden gehoor hadden gegeven aan de oproep om deze bijeenkomst bij te wonen, werd besloten om de bijeenkomst te verplaatsen van het clubgebouw naar de hal. Op deze wijze kon volledig voldaan worden aan de RIVM richtlijnen en op een veilige manier vergaderd worden. Bijna 70 leden zaten verspreid in de hal en op de tribune, terwijl het bestuur een plekje op de middenstip had gekregen. De agenda van deze avond bestond uit twee delen. Allereerst was er ruimte voor de Algemene Ledenvergadering. Naast de reguliere agendapunten werd ook afscheid genomen van de bestuursleden Erik Fresen, Lammert Meijer en Teun Bijlsma en oud-voorzitter Patrick van den Abeelen. Deze laatste werd na goedkeuring van de vergadering benoemd als Lid van Verdienste van RKC WION. Ook waren er bloemen voor Els Bijlsma die na 6 jaar afscheid nam als Verenigingsmanager. Gelukkig konden er ook een aantal nieuwe vrijwilligers verwelkomt worden voor de kascontrole commissie. Ruud Kroon en Stephanie Degenaars zullen penningmeester taken op zich nemen. Het tweede deel van de bijeenkomst was geheel gereserveerd voor de Werkgroep Toekomst van WION. Deze werkgroep onder leiding van Jan Aardoom heeft de aanwezigen meegenomen op een reis naar een toekomstbestendig WION. Middels een presentatie en een interactief deel lieten de diverse leden van de werkgroep zien waar aan gewerkt gaat worden en wat inmiddels bereikt is. Aan het einde werden de gepresenteerde plannen met applaus ontvangen, hetgeen voor interim-voorzitter Albert Groeneveld een signaal was dat de vereniging achter deze plannen staat. Met een enthousiast slotwoord van oud-voorzitter Richard Schol Sr., waarin hij de vereniging opriep om gezamenlijk de schouders te zetten op de realisatie van de plannen van de Werkgroep Toekomst van WION werd deze toch wel bijzondere avond afgesloten. Namens het bestuur, Teun Bijlsma [post_title] => BIJZONDERE LEDENBIJEENKOMST RKC WION [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => bijzondere-ledenbijeenkomst-rkc-wion [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-09-27 15:19:53 [post_modified_gmt] => 2020-09-27 13:19:53 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://wion.nl/?p=13619 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 13611 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-09-26 10:00:15 [post_date_gmt] => 2020-09-26 08:00:15 [post_content] => Vrijdag 25 september zijn de huurovereenkomsten ondertekend tussen RKC WION en twee nieuwe huurders, respectievelijk Bridge Club Ommoord Pas Fumer en Bridge Club Prins Alexander Stad. Beide clubs waren als gevolg van de coronacrisis op zoek naar een nieuwe speellocatie met voldoende ruimte om aan de RIVM richtlijnen te kunnen voldoen. De gewenste locatie werd uiteindelijk bij onze vereniging gevonden. Bridge Club Ommoord Pas Fumer zal op maandagmiddag aanwezig zijn, terwijl Bridge Club Prins Alexander Stad op vrijdagmiddag van ons clubgebouw gebruik gaat maken. Namens Bridge Club Ommoord Pas Fumer werd de huurovereenkomst door de heren Piet Goverde en Paul Verhoef ondertekend en voor Bridge Club Prins Alexander Stad door de heer Ton Eras. Namens RKC WION waren Els en Teun Bijlsma aanwezig. De huurovereenkomsten lopen tot en met 30 juni 2021. Uiteraard heten we de leden van beide bridgeverenigingen van harte welkom op het complex van WION en hopen dat ze zich snel bij ons thuis zullen voelen en veel speelplezier zullen beleven. Als RKC WION zijn we in ieder geval trots op deze nieuwe gebruikers van ons clubgebouw. Namens Marketing, Teun Bijlsma [post_title] => RKC WION BEGROET TWEE NIEUWE HUURDERS [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => rkc-wion-begroet-twee-nieuwe-huurders [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-09-25 17:18:10 [post_modified_gmt] => 2020-09-25 15:18:10 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://wion.nl/?p=13611 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [3] => WP_Post Object ( [ID] => 13605 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-09-25 14:04:25 [post_date_gmt] => 2020-09-25 12:04:25 [post_content] => Het is duidelijk: W.I.O.N. heeft echt een plek in de harten van heel veel WION-ners!! 75 mensen bezochten de (leden)bijeenkomst op 24 september. En dat, ondanks de corona, in een sfeervol ingerichte sporthal. Klasse. Door de werkgroep van de toekomst van W.I.O.N. is een toelichting gegeven op het werkplan voor dit seizoen. De aanwezigen hebben met dit plan ingestemd. Het fundament is daarmee gelegd voor het toewerken naar een toekomstbestendige vereniging.  Daarnaast was er een interactief programma. Om in termen van de op die avond gebruikte metafoor te blijven: de busreis is begonnen op weg naar een toekomstbestendige vereniging. Voor de liefhebbers zijn het werkplan en de power-point presentatie hier te bekijken: Een aantal acties is in gang gezet. Twee hele belangrijke zijn in elk geval:
  1. zoektocht bemensing bestuursfuncties en andere belangrijke vacatures en
  2. ledenwerving
Daarnaast is de "ideeënbus" gepresenteerd. Deze is geplaatst in de kantine. Maak daar gebruik van als je suggesties hebt, opmerkingen of andere zaken. Ze worden opgepakt door een van de werkgroepen.  Verder gaat er nagedacht worden over de inschakeling van menskracht voor incidentele activiteiten. Activiteiten, die doorgaans weinig beslag leggen op tijd. In elk geval niet op structurele tijd.  En tot slot is het de bedoeling een werkgroep "dromers en denkers" te gaan oprichten. Doel: vrij, en zonder het op voorhand zien van leeuwen en beren op de weg, nadenken over hoe de ideale W.I.O.N.-vereniging er uit ziet.  De komende tijd ga je meer van ons horen!! Maar wacht dat niet af. Heb je belangstelling voor iets of wil je iets betekenen voor W.I.O.N. meld je dan aan bij een van de werkgroep leden. Namens de werkgroep van de toekomst van W.I.O.N., Jan Aardoom [post_title] => Terugblik op de (leden)bijeenkomst van 24 september 2020 [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => terugblik-op-de-ledenbijeenkomst-van-24-september-2020 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-09-25 14:04:25 [post_modified_gmt] => 2020-09-25 12:04:25 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://wion.nl/?p=13605 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [4] => WP_Post Object ( [ID] => 13594 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-09-18 20:38:24 [post_date_gmt] => 2020-09-18 18:38:24 [post_content] => Algemeen: • Iedereen die naar het complex komt, heeft het protocol van het NOC*NSF (Protocol verantwoord sporten kinderen en jeugd) én hun eigen sportbond (KNKV, NHV, BNL, enz.) (samen met ouders) gelezen.  • Iedereen die naar het complex komt is bekend met de regels die door het RIVM zijn uitgevaardigd • Gebruik je gezonde verstand Complex: • Beide hekken mogen zowel als in- als uitgang gebruikt worden. Hou rekening met de voorrangregels (zie borden) • Het terras is afgebakend. Als men daar gebruik van maakt, dient men een zitplek te hebben • Per kleedkamer zijn maximaal 6 personen van 18 jaar en ouder toegestaan Kantine (binnen en terras): • Registreer je (vrijwillig) voor mogelijk onderzoek als je op het terras of in de kantine gaat zitten • Op het terras en in de kantine dient iedereen te gaan zitten (tenzij op doortocht) • Aan alle picknicktafels op het terras mogen maximaal 4 personen zitten • De keuken is gesloten (ook voor tosti’s) • De kinderhoek is gesloten (wordt gebruikt als opslag) Trainers: • Trainers houden 1,5 meter afstand van kinderen vanaf 13 jaar en van elkaar • Na afloop van de training zorgen de trainers dat alle materialen gedesinfecteerd én opgeruimd (of overgedragen aan een volgende groep) worden Bezoekende sporters: • Bezoekende teams dienen zo snel mogelijk na de wedstrijd het complex te verlaten. Er mag natuurlijk wel gedouched en een drankje genuttigd worden ================================================= Deze URL wordt in de KNKV app getoond bij de wedstrijddetails van alle thuiswedstrijden. Let op: de link naar corona-regels is alleen zichtbaar in de nieuwste versie (5.3.3) van de KNKV app. [post_title] => Corona informatie WION [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => corona-informatie-wion [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-09-18 20:57:11 [post_modified_gmt] => 2020-09-18 18:57:11 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://wion.nl/?p=13594 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )
Foto's