Ommoord Ziet Sarah
RKC WION
Max Planckplaats 300
3068 ZH Rotterdam
010-4219160

       @RKCwion
       RKC WION


Ommoord Ziet Sarah

Hoe WION in Ommoord kwam – 2

Ter gelegenheid van Ommoord Ziet Sarah (september 2015)

Vele jaren voordat WION verhuist van het Lange Pad (Kralingen) gaan er al stemmen op om eens een eigen terrein te hebben. Hiervoor wordt door wijlen ere voorzitter Aad Kats het zgn I.T. fonds (eigen terrein fonds) opgericht. Met centen, stuivers en dubbeltjes sparen de WION leden om eens op een eigen terrein te kunnen spelen. In 1972 wordt er een commissie in het leven geroepen om het 40 jarig bestaan uitgebreid te vieren. Dit wordt een zwarte bladzijde voor WION. Omdat het bestuur geen geld heeft om het feest te organiseren, eist het bestuur het gespaarde bedrag op van de toenmalige beheerder van het I.T.  fonds Aad Kats. Deze is niet bereid om de gespaarde 2000 gulden voor een feest af te staan en wordt daardoor gestraft door zijn ere lidmaatschap af te nemen.

In deze tijd worden door de gemeente Rotterdam diverse sportterreinen aangelegd, waaronder ons huidige veld aan de Robert Kochplaats. Dit veld was een boeren terp, dwz. een verhoogd stuk grond ongeveer 1,5 meter boven de rest van de omgeving. Omdat in 1972 bijna alle leden uit Crooswijk en Kralingen komen, begint men in Ommoord propaganda te maken voor het korfballen. Dit gebeurt in hoofdzaak op de lagere scholen en doordat Ommoord een jonge wijk is met heel veel kinderen werden een aantal leden waaronder Janny van der Steen, toen nog Janny Willemse, door het bestuur gevraagd het schoolkorfbal in Ommoord te starten. Ongeveer 80 kinderen starten met de trainingen en spelen onderlinge wedstrijdjes in gymzalen en op grasveldjes, zo veel mogelijk in Ommoord. Van de 80 kinderen werden een groot aantal lid en de 8 beste daarvan speelden de openingswedstrijd. Zij vormeden toen de C1. Die wedstrijd werd toen geleid door Jenny Mulder.

Bh010

Vanaf Debije ERA balkon: de busbaan in aanleg. V.l.n.r. zien we Kellogg schakelflat met daarachter een stukje Kellogg ERA, de Grasbuurt, met daarvoor de boerderij van Verdoold (Ommoordseweg 251), Max Planck ERA
Bron: Collectie HC “De Ommoordse Polder” / M.J. van Agthoven

Het veld dat in 1973 gereed is gekomen om voor WION een nieuwe start te zijn, wordt direct na het gereed te zijn gekomen, afgekeurd door de gemeente omdat er enorme putten in zijn gevallen. Natuurlijk was het zo dat als je van een nieuw terrein gebruik gaat maken, staat er alleen maar gras op dat veld en is er verder geen enkele accommodatie waar je manden, ballen, palen en linten op kan bergen. Deze spullen werden met een aanhangwagentje naar een garage van een van de leden (red.: ondergetekende) gebracht die daarvoor zijn garage beschikbaar had gesteld. Om toch iets op het veld te kunnen gebruiken werd er een bungalowtent opgezet waarin thee en limonade werden verkocht. Hiervoor zorgde Wil en Gijs Willemse die daardoor de eerste kantine commissie vormde.

In 1975 heeft de firma van Eesteren een directiekeet over die bij ons op het veld wordt herbouwd en dan hebben we onze eerste eigen kleedkamer, zowel voor de WION spelers als de tegenstanders. Het was behelpen, maar we waren de koning te rijk. Maar een echte kantine is toch wel iets waar we van dromen. En sparen.

Bij een bevriende korfbalvereniging (Velox) speelde een architect en die was bereid om voor een vriendenprijsje 0,0 een bouwplan te maken voor een kantine met twee kleedlokalen inclusief douches. Een van de wensen van WION was het puntdak dat nog steeds de WION kantine siert.

Maar al snel wordt er gedacht aan uitbreidingen, deze  komt in 1985 als de gemeente de zgn. wisselwoningen gaat vernieuwen en de oude gaat afstoten. Wij krijgen zo’n wisselwoning en deze zal tot aan de bouw van de sporthal dienst blijven doen als vergaderruimte, drukkerij en verzorgingskamer.

Anton Zuidema


Hoe WION in Ommoord kwam – 1

De gemeente Rotterdam kwam in februari 1974 met de vraag of WION er iets voor voelde om van het LangePad naar Ommoord te verhuizen.  Het  volledige bestuur heeft dit voorstel  toen met beide handen aangenomen, te meer omdat we andere locaties zoals De Bosdreef en de Alexanderpolder al hadden afgewezen.

Vanzelfsprekend moesten ook de WION leden zich hiermee nog akkoord verklaren, in een toen nogal emotionele buitengewone algemene ledenvergadering zagen de WION leden ook wel in dat in Crooswijk blijven niet echt een optie was. Crooswijk en Kralingen waren zeer aan het vergrijzen en het leden aantal was sterk terug gelopen dus een nieuwe wijk in Rotterdam gaf ook ons weer nieuwe kansen.

Ons nieuwe veld zou komen aan de Robert Kochplaats 300!

Folders in brievenbussen stoppen, schoolkorfbal uit de grond stampen kortom een hoop werk maar met veel hulp van onze leden hebben we het geklaard, een nieuw veld, erg veel nieuwe leden en een bestuur wat al druk in de weer was voor een eigen kantine. De aspiranten van Crooswijk verzamelde in Crooswijk om met de bus naar Ommoord te komen zodat ook zij gewoon konden blijven spelen bij WION.

Bh098

Genomen vanuit Debije ERA balkon: Aanleg WION-terrein en keerlus busbaan. V.l.n.r. zien we Kellogg schakelflat met daarachter Kellogg ERA, de Grasbuurt, verzorgingshuis Boekholt aan de Robert Kochplaats, Max Planck ERA
Bron: Collectie HC “De Ommoordse Polder” / M.J. van Agthoven

In April 1974 had het bestuur bouwtekeningen voor een nieuwe kantine al klaar, gemaakt door Sjoerd Westra. De tekeningen werden ingediend bij de gemeente want op een sportveld hoort een kantine met kleedkamers. Ze (het bestuur) moest nog wel “even” met een goed financieringsplan op de proppen komen bij de gemeente, dit leverde nogal wat kopzorgen op en na een jaar was het dan allemaal een beetje rond Juni 1975. Deze begroting werd samen met de aangepaste bouwtekeningen  opnieuw ingediend bij de gemeente. Helaas liet de gemeente weten dat een en ander niet aan de gewenste  eisen voldeed. Dus Sjoerd met behulp van Aad Zevenbergen weer aan de slag, wat lijntjes veranderd, een beetje gestuft, andere maten gebruikt en hoppa weer opnieuw ingezonden inmiddels september 1975. Ergens rond sinterklaas liet de gemeente ons weten ze gaven toestemming mits we kwamen met een nieuw financieringsplan, WION ging ervan uit dat we 2 officiële speelvelden hadden (toen nog 3 vakken korfbal) dus hadden we ook dubbele kleedkamers op te tekeningen staan, de gemeente vond dat we maar 1 speelveld hadden dus de helft van de aangevraagde subsidie voor de kleedkamers kregen we niet , oke weer schrappen we moesten immers  34.000 GULDEN  besparen.

Grote stilte volgde de gemeente zweeg in alle talen. Het bestuur had ook een verzoek ingediend om alvast aanvang van de bouw te starten en wel op zaterdag 30 oktober 1976 werd een rituele handeling verricht van het wegnemen van een tegel. Aad Mulder deed daarna een oproep via het WION krantje voor vrijwilligers om zo’n 200 kubieke meter grond te verwijderen. Overstelpt met aanmeldingen van leden maar ook ouders van aspiranten ontstond er een groep leden van 20 tot 35 mensen die een helpende hand boden. Wat dacht je”? de hele bouw door was deze groep BOUWERS zoals ze al heel snel genoemd werden actief bezig met de bouw van onze kantine ’s avonds en in de weekends ze gingen gewoon door.

14 februari 1977, 3 jaar na de verhuizing, kwam er groenlicht van de gemeente door ziekte van een ambtenaar  was onze tekening ergens blijven hangen. Toestemming dus om verder te bouwen, de subsidies en giften kwamen binnen.

21 maart 1977 was het eindelijk zover met een enorme klap ging de eerste paal de grond in na heel veel zelf arbeid door de bouwers en diverse bouwbedrijven was de kantine klaar voor het hoogtepunt het dak kon erop en wel op 22 augustus 1977 met een 80 tons kraan waaraan ons dak bungelde. Met stalen zenuwen werd het dak er netjes op geplaatst. Na maanden ploeteren werd het terras, de bloembakken aangelegd de kantine was klaar.

De officiële opening was zaterdag 29 oktober 1977!

Jannie van der Steen-Willemse

Ander nieuws
Op de Bestuursvergadering van 24-02-2020 kwamen de volgende punten aan de orde: Pieter secretaris a.i.: We zijn erg blij, gezien…Lees meer
Bedrijventoernooi BCO op vrijdag 13 maart Doe mee met het BCO Bedrijventoernooi op vrijdagavond 13 maart 2020! BCO heeft met…Lees meer
Hebben jullie het al gehoord…? Van 10 t/m 13 april is het weer zo ver, het allerleukste WION Paaskamp! Dit…Lees meer
Bijzondere Algemene Ledenvergadering Bovenstaande punten (zie Waarover Spraken Zij) heeft ons doen besluiten dat we snel een Bijzondere Algemene Ledenvergadering…Lees meer
Maandag 10 februari is er een bestuursvergadering geweest. Deze vergadering verliep anders dan we van tevoren hadden bedacht, nl. met…Lees meer
Array ( [0] => WP_Post Object ( [ID] => 13153 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-02-26 22:48:54 [post_date_gmt] => 2020-02-26 21:48:54 [post_content] => Op de Bestuursvergadering van 24-02-2020 kwamen de volgende punten aan de orde:
  • Pieter secretaris a.i.: We zijn erg blij, gezien de huidige situatie, dat Pieter Slim zich heeft aangeboden om de rest van dit seizoen de secretaris rol op te pakken. Dat geeft voldoende lucht om op bestuurlijk vlak dit seizoen alles rond te krijgen.
  • BALV is uitgebreid besproken
    • We hebben lang stilgestaan bij de onderwerpen die we moeten bespreken. Het gaat over de toekomst van WION.
    • Gezien het belang van de vergadering is leden benaderen belangrijk. We willen dit doen via “Waar Over Spraken Zij“, “persoonlijke benadering” via de team- en ouderapps en op info screen.
    • Belangrijk is dat we eerst een goed gesprek voeren met de vereniging. Wat willen we, hoe kunnen we door.
    • Nieuwe vrijwilligers graag zichzelf aanmelden bij het bestuur zodat wij in gesprek kunnen gaan.
  • Overdracht Patrick naar Albert heeft plaatsgevonden: Ruime tijd is gesproken over allerlei actiepunten. De snelle, kleine punten zijn reeds opgepakt. De grotere, meer arbeidsintensieve zaken, vergen uiteraard meer tijd.
[post_title] => Waarover spraken zij [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => waarover-spraken-zij-8 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-02-26 22:48:54 [post_modified_gmt] => 2020-02-26 21:48:54 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://wion.nl/?p=13153 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 13150 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-02-24 10:44:08 [post_date_gmt] => 2020-02-24 09:44:08 [post_content] => Bedrijventoernooi BCO op vrijdag 13 maart Doe mee met het BCO Bedrijventoernooi op vrijdagavond 13 maart 2020! BCO heeft met 3 teams meegedaan aan het WION Bedrijventoernooi, het zou erg leuk zijn als WION ook met één of meerdere teams wil deelnemen aan het BCO-toernooi. Kosten zijn € 50,-- per team (4 tot 6 personen). Aanmelding kan via https://bcommoord.nl/bedrijventoernooi Els Bijlsma [post_title] => Bedrijventoernooi BCO [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => bedrijventoernooi-bco [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-02-24 10:44:08 [post_modified_gmt] => 2020-02-24 09:44:08 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://wion.nl/?p=13150 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 13134 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-02-18 13:00:17 [post_date_gmt] => 2020-02-18 12:00:17 [post_content] => Hebben jullie het al gehoord…? Van 10 t/m 13 april is het weer zo ver, het allerleukste WION Paaskamp! Dit jaar stappen wij in de tijdmachine, die ons terug in de tijd, maar ook n aar de toekomst brengt! Dit wil je natuurlijk niet missen… Het wordt een weekend vol lol; veel reizen, leuke spellen, lekker eten etc. en wellicht wat weinig slaap! Dus: Geef je snel op via: https://forms.gle/p8PNisQzbxJKZouQ7 Lees al het Kampnieuws hier: WION 2020 KAMPNIEUWS   [post_title] => WION Paaskamp [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => wion-paaskamp-2 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-02-19 09:50:59 [post_modified_gmt] => 2020-02-19 08:50:59 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://wion.nl/?p=13134 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [3] => WP_Post Object ( [ID] => 13126 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-02-12 18:41:51 [post_date_gmt] => 2020-02-12 17:41:51 [post_content] =>

Bijzondere Algemene Ledenvergadering

Bovenstaande punten (zie Waarover Spraken Zij) heeft ons doen besluiten dat we snel een Bijzondere Algemene Ledenvergadering uitschrijven en wel op 18 maart 2020 om 20.00 uur bij WION. We hebben hier een drietal punten te bespreken, nl.:
  1. Hoe gaan we om met de vacatures binnen WION en zeker met de vacatures op essentiële plekken binnen de vereniging.
  2. Financiën. We doen de verantwoording over het vorig seizoen
  3. Wat komt er de komende periode op ons af en voor welke opgave staan we.
De uitnodiging is bij deze en de agenda staat hier: 20200318-0 Agenda BALV 18 maart 2020 [post_title] => Bijzondere Algemene Ledenvergadering [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => bijzondere-algemene-ledenvergadering [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-02-13 20:38:26 [post_modified_gmt] => 2020-02-13 19:38:26 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://wion.nl/?p=13126 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [4] => WP_Post Object ( [ID] => 13118 [post_author] => 3 [post_date] => 2020-02-12 18:40:44 [post_date_gmt] => 2020-02-12 17:40:44 [post_content] => Maandag 10 februari is er een bestuursvergadering geweest. Deze vergadering verliep anders dan we van tevoren hadden bedacht, nl. met de mededeling dat Patrick van den Abeelen per direct zijn functie als voorzitter van de vereniging heeft neergelegd. Het afgelopen ½ jaar is voor Patrick zowel privé als bij de vereniging zwaar geweest en hij heeft aangegeven dat het voor hem, zijn gezondheid en zijn privé beter is om zijn taken neer te leggen. Maar ook voor de vereniging vindt hij het belangrijk dat deze met de juiste aandacht en energie bestuurd wordt. Het valt hem zwaar, maar uiteraard vinden wij dat hij hierin de juiste keuze heeft gemaakt. Dit levert echter wel een situatie op binnen het bestuur die ons tot handelen dwingt. Na het vertrek van Patrick hebben wij stilgestaan bij wat ons nu te doen staat. Zowel op de jaarvergadering van 18 december als in de bestuursvergadering van januari is lang stilgestaan bij de capaciteit die momenteel in de vereniging beschikbaar is om alle taken te doen. Telkens wordt weer geconstateerd dat deze onvoldoende is om de lopende zaken netjes en goed af te handelen. Hier zijn we mee aan de slag gegaan en we zien dat op cruciale posities hiaten zijn ontstaan. Binnen het bestuur missen we dit hele seizoen al een secretaris en nu ook een voorzitter. We weten dat Teun aan het eind van het seizoen stopt en ook Erik heeft aangegeven te stoppen met zijn bestuurstaken. Dit levert een situatie op die niet meer houdbaar is. Hierover willen we als bestuur met de vereniging in gesprek en wel op zo’n kort mogelijke termijn. Financiën 2018-2019 Rondom de verantwoording van vorig seizoen zijn ondertussen een heel aantal stappen gemaakt. We gaan ervanuit dat de verantwoording eind februari rond is. Dit betekent dat we verwachten dat de kascontrole begin maart fiat kan geven over vorig seizoen. Bijzondere Algemene Ledenvergadering Bovenstaande punten heeft ons doen besluiten dat we snel een Bijzondere Algemene Ledenvergadering uitschrijven en wel op 18 maart 2020 om 20.00 uur bij WION. We hebben hier een drietal punten te bespreken, nl.: 1. Organisatie. Hoe gaan we om met de vacatures binnen WION en zeker met de vacatures op essentiële plekken binnen de vereniging. 2. Financiën. We doen de verantwoording over het vorig seizoen 3. Ontwikkeling. Wat komt er de komende periode op ons af en voor welke opgave staan we. De uitnodiging zal ook worden gepubliceerd: 20200318-0 Agenda BALV 18 maart 2020 Vervanging Het is duidelijk dat de nu ontstane situatie ons voor een grote uitdaging stelt. Een uitdaging die we met ons allen aan moeten gaan. Tegelijk is het zo dat er nu ook een andere rolverdeling nodig is. Deze is als volgt: · Albert neemt de taken van de voorzitter (ad interim) voor dit seizoen op zich. · Om ruimte in het pakket van Albert te creëren zullen de overige bestuursleden taken van Albert overnemen waar dat nodig is. · De komende periode komt het bestuur tweewekelijks bij elkaar om de lopende zaken door te spreken. Wij hopen op begrip als de komende periode sommige zaken niet helemaal vlekkeloos verlopen. Schroom echter niet om met ons het gesprek aan te gaan. Dit kan en mag altijd. Wij hopen ook dat de BALV van 18 maart ruim wordt bezocht en dat we met elkaar een passende oplossing gaan vinden. Hierbij rekenen we ook op uitgebreide aanwezigheid van ouders van (jeugd)leden die ons willen en kunnen ondersteunen in onze zoektocht naar oplossingen. Teun, Erik, Lammert en Albert. [post_title] => Waarover spraken zij [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => waarover-spraken-zij-7 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-02-12 18:40:44 [post_modified_gmt] => 2020-02-12 17:40:44 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://wion.nl/?p=13118 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )
Foto's